Hoppa till sidans innehåll

Träningshelgen 5-7 maj

21 APR 2017 13:27
  • Uppdaterad: 08 APR 2018 12:38

Nu närmar sig klubbens träningshelg! Helgen 5-7 maj har vi träningsläger på hemmaplan så att så många som möjligt kan vara med, antingen hela helgen eller på de pass man vill och kan. Anmäl gärna in ert deltagande så att vi kan förbereda helgen så bra som möjligt, OSA SENAST 27 april:

https://goo.gl/KUYRKG


Om man inte kan vara med själv på klubbmästerskapet så är man välkommen att hjälpa till som funktionär, vi behöver några personer som stöttar. Kom och heja på klubbkamraterna! Upplägget ser ut som följer:


Fredag

18.00-19.30: Teknikträning växlingar cykel/löpning. 

För att förbereda oss inför klubbmästerskapet i duathlon så ger Peter Saetre tips och trix för att effektivisera växlingarna så mycket som möjligt. Vi kommer även att träna praktiskt på växlingarna, där växlingarna står i fokus och löp- och cykelsträckorna kommer att vara korta i syfte att inte trötta ut oss inför mästerskapet. Ta chansen att kapa minuter på den fjärde grenen i triathlon! Plats: Rondellen framför Ångströms laboratorium. 

Lördag

08.30-13.00: KM Duathlon

IK Fyris Triathlons KM-serie fortsätter med mästerskap i duathlon. Vi börjar med genomgång av bana och regler, därefter uppvärmning och sedan går starten kl 09.00. Distanserna är 5 km löpning, 20 km cykling och 2,5 km löpning. Cyklingen är densamma som på onsdagsträningarna på somrarna, men löpningen är snällare och lättare att hitta då den går på cykelbana. Efteråt bjuds det på frukt och varm dryck. Ta med överdragskläder och varm jacka, det kan lätt bli lite kallt efter målgång! Efter loppet finns det tid att åka hem och lämna cyklar och duscha. Det finns tyvärr inga duschmöjligheter i Björklinge. Plats: Björklingebadet.

13.00-14.00: Lunch 

Klubben bjuder på lunch i Fyrishov restaurang. Det erbjuds en lunchbuffé med vegetariska och glutenfria alternativ inklusive sallad, bröd och kaffe. Vid allergi, kontakta själv restaurangen i förväg och kontrollera. Var ombytt till kläder som passar för ett lättare core-pass på eftermiddagen, och ta med kläder för restaurang-besök på kvällen. Plats: Fyrishov.

14.00-15.30: Kost för triathleter

Emma Juslin, legitimerad dietist till yrket och triathlet i vår klubb, håller en föreläsning om hur man optimerar kosten för maximal idrottsprestation särskilt riktat mot triathlon. Emma föreläser i ca en timme, och bjuder sedan på frågestund. Ladda upp med de frågor du undrar över, Emma kan ge svar! Ha kläder anpassade för core-pass på, vi kommer att gå direkt vidare till träning i samma lokal. Ta även med kläder för middag på restaurang då vi kommer att byta om på Fyrishov och sedan gå gemensamt till middagen på Basilico. Plats: Fyrishov.

15.45-16.45: Core-pass med rörlighet och balans

Anna Lundin bjuder på ett core-pass där vi jobbar med mage, rygg, rumpa och höftböjare, alltså de muskler som påverkar hållningen. En stark core ger ett bättre vattenläge, ger oss en bättre hållning i löpningen och gör att vi inte hänger för tungt på styret i cyklingen. Core-övningarna kommer även att kompletteras med rörlighetsövningar, då vi triathleter ofta är stela och kan behöva mjuka upp oss för att förebygga skador. Även balansövningar är genom ökad kroppskontroll skadeförebyggande, samt bidrar till att stärka upp de små inre core-musklerna. Plats: Fyrishov. 

 

18.00: Middag 

Vi går gemensamt ner till Basilico från Fyrishov, för de som inte är med på Fyrishov så är man välkommen att möta upp på restaurangen. Ta chansen att umgås under mindre svettiga förhållanden! Berätta om ditt bästa lopp, ge tips om den skönaste styrlindan eller godaste energigelen. Middagen är till självkostnadspris. Anmälan till middagen är bindande, då restaurangen vill att vi beställer våra rätter i förväg. Plats: Basilico på Svartbäcksgatan.
 

Söndag

09.00-12.00 Cykling

Mattias tar med oss på ett distanspass landsvägscykling. Perfekt att träna lite klungkörning inför Skandsloppet veckan efter! För de som satsar på lite kortare distanser finns det möjlighet att vika av hemåt efter två timmar, för de som vill samla lite fler mil så fortsätter passet en timme till. Innan vi delar upp oss efter två timmar så stannar vi för fika så vi hinner vara lite sociala också. Glöm inte att ta med pengar. Blir vi många och alltför spretiga i fart så delar vi upp oss. Alla ska med, fart efter kamrat! Plats: samling vid Nelins.
Skribent: Robert Noack
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
IK Fyris Uppsala - Triathlon
Fyrisparksvägen 3
75267 Uppsala

Besöksadress:
Fyrisparksvägen 3
75267 Uppsala

Kontakt:
Tel: 018468070, 0706227685
E-post: This is a mailto link

Se all info